Néhány napot volt szerencsém a kissé hűvös és szeles, de annál érdekesebb Svédországban eltölteni.
A svédeknél köztudottan kimagaslóan fejlett a kerékpár-kultúra. A legutóbbi Európai Kerékpáros Barométer kutatás szerint az ország a harmadik helyen áll Dánia és Hollandia után. Az Európai Kerékpáros Barométer a következő öt vizsgált adatból állt össze: kerékpárhasználat, kerékpáros turizmus, biztonság, kerékpárpiac, érdekképviselet. Nekünk magyaroknak sincs azonban szégyenkeznivalónk a nyolcadik helyezésünkkel. Egyre jobb úton haladunk a bringás kultúrában. Az igaz, hogy a négyemeletes kerékpár tárolókra még várnunk kell a városokban, de az irány jó.
De térjünk vissza látogatásom eredeti céljára!
A svéd kerékpárgyár, a DeGaVi jóvoltából jövőre egy teljesen rám szabott csúcsgépen versenyezhetek.
A néhány napos szakmai út során ellátogattunk a DeGaVi kristianstad-i manufaktúrájába, ahol szemügyre vehettük, hogyan készül egy személyre szabott csúcsminőségű kerékpár, egészen attól a pillanattól, ahogy leveszik a méreteket az illetőről egészen addig, ahogy a legjobb minőségű alkatrészekből összeáll a hibátlan, „kézműves” svéd kerékpár.
A DeGaVi egyik különlegessége a csúcs színvonalú alkatrészeken túl abban áll, hogy a kerékpár tulajdonosa egy ún. bikefit mérésen-kerékpárbeállításon vesz részt, ami alapján a tervezők elkészítik az illető számára legtökéletesebb, legkényelmesebb bringát.
A DeGaVi másik érdekessége, hogy csak limitált számban készülnek és kizárólag a gyár saját svédországi márkaüzleteiben érhetők el, sehol máshol a világon.
Ennek ismeretében külön büszkeséggel tölt el, hogy egy ilyen kerékpáron edzhetek, versenyezhetek.
Mint edző, számomra kifejezetten érdekes és tanulságos volt a bikefit kérdésköre.
El sem hiszitek, hogy mennyi múlik akár egy hétköznapi, munkába járó bringás, amatőr kerékpáros vagy élsportoló helyes kerékpár-beállításán.
Hiszen minden ember más és más, még ha egyforma magasak, akkor is, kinek a keze, kinek a lába és a dereka hosszabb.
Nagyon sok térd és hátfájás keletkezik így a rossz geometriából adódó helytelen tartások miatt.
Gondolj csak bele, hogy a sorozatgyártásban legyártott egyenbringa mennyire is jó neked!
Ez olyan, mintha 46-os lábbal 42-es cipőben kéne futnod vagy egyszerűen csak gyalogolnod. Teljesen irracionális és egészségtelen.
A bikefit tehát segít a helyes és pontos adatrögzítésben, ami után következhet a kerékpárépítés.
Élsportolók esetében pedig inkább a helyes ízületi szögek és végtagpozíciók tökéletesítése a fontos a megfelelő teljesítmény leadáshoz.
Az elmúlt négy napban nagyon sok mindent tanultam a kerékpározásról és tapasztaltam a svéd egészségkultúráról. A tanulás nem áll meg, folytatás következik hamarosan.